مقالات

آشنایی با انواع زعفران و تفاوت آن ها

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

انواع زعفران و تفاوت آن ها از موضوعاتی است که بیشتر مردم و به خصوص افرادی که آشپزی می کنند تمایل دارند به طور کامل آن را بررسی نمایند. زعفران یکی از ادویه های محبوب و گران قیمت می باشد که از گل زعفران به دست می آید. این ادویه دارای خواص بی شماری است و در در پخت غذا، نوشیدنی و شربت و بستنی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سایت محصولات مهرایین به بررسی این مورد پرداخته ایم.

زعفران بر اساس نحوه فرآوری و همچنین نحوه پاک کردن و خشک کردن برای آماده سازی و روان به بازار انواع مختلفی دارد. در این مقاله هست داریم انواع زعفران و تفاوت آن ها را برای شما بیان کنیم تا بتوانید با توجه به استفاده خود خرید موفقی داشته باشید.

بیشتر بخوانید :  بهترین برند زعفران چه ویژگی هایی دارد؟

اهمیت شناخت انواع زعفران

نوع زعفران در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد بنابراین اگر انواع زعفران را بشناسیم مطمئن می شویم که این ادویه را با قیمت مناسبی خریداری کرده ایم. به طور کلی با توجه به شیوه فرآوری زعفران این چاشنی بسیار خوشمزه و محبوب به انواع زیر تقسیم می شود.

  1. زعفران سرگل
  2. زعفران نگین
  3. زعفران پوشال
  4. زعفران دسته، زعفران رشته کامل و یا دختر پیچ
  5. زعفران کنج، سفید، خامه و یا ریشه زعفران

در ادامه شما را ها بیشتر با انواع زعفران و تفاوت آنها آشنا می کنیم.

زعفران نگین گران ترین زعفران

زعفران نگین در حال حاضر گران قیمت ترین زعفرانی است که در ایران وجود دارد. این زعفران در واقع زعفران صادراتی می باشد که بسیار خوش عطر بوده و رنگ دهی و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد.

در زعفران نگین کلاله ها بدون خامه و همچنین بدون شکستگی و صاف هستند در نتیجه قیمت بالاتری نسبت به دیگر نمونه ها مانند سرگل دارند. در هنگام بررسی انواع زعفران فراموش نکنید که منظور از کلاله قسمت قرمز رنگ و منظور از خامه بخش زرنگ رشته زعفران می باشد.

در کل می توان گفت زعفران نگین در ایران جایگاه چندانی ندارد زیرا تهیه آن بسیار زمان بر و سخت بوده و تفاوت کیفی زیادی نیز با دیگر انواع ندارد این در حالی است که به دلیل زیبایی ظاهری آن قیمت بالاتری دارد. در حال حاضر زعفران هایی وجود دارد که به عنوان نگین فروخته می‌شوند اما در واقع تنها اسم نگین بر روی آنها است و معیارهای زعفران نگین را ندارند.

از ویژگی های این زعفران می توان مختصراً به موارد زیر اشاره کرد.

  1. آخر کلاله ها سفید نیست.
  2. رنگ و شکل آن بسیار زیبا و جذاب است.
  3. فر خوردگی در این نوع زعفران وجود ندارد.
  4. قدرت رنگ دهی این زعفران ۲۳۰ تا ۲۷۰ واحد است.

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

زعفران سرگل

یکی دیگر از انواع زعفران، زعفران سر گل می باشد که همان زعفرانی است که مردم آن را می شناسند و در واقع پرمصرف ترین زعفران به شمار می‌ رود. این نوع زعفران فقط شامل کلاله یا همان رشته های بریده شده به صورت جدا جدا و تمیز است. برخی از ویژگی های این نوع زعفران مختصراً به شرح زیر می باشد.

  1. زعفران سرگل دارای کلاله های کاملاً جدا می باشد.
  2. کلاله ها کاملاً قرمز و هیچ اثری از رنگ سفید نیست.
  3. رنگ زیبا و ظاهر قشنگ از ویژگی های زعفران سرگل است.
  4. رشته ها جدا بوده و به هم چسبیده و در هم تنیده نمی باشند.
  5. قدرت رنگ دهی زعفران سرگل ۲۱۰ تا ۲۶۰ واحد است.

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

زعفران پوشال

زعفران پوشان نوعی زعفران است که بخش سفید رنگ زیر گل جدا می شود و دارای کلاله های ۱ تا ۳ میلی متر خامه می باشد. در مقایسه و شناخت انواع زعفران و تفاوت آنها با توجه به درستی کلاله و میزان خامه متصل به آن شامل درجه بندی یک تا سه هستند.

پوشال قلمه دار دار کلاله های ضخیم و صاف و خامه کمتری است و پوشال معمولی زعفران پوشالی با کلاه های معمولی و فر خورده و خامه بیشتر می باشد. زعفران رشته ای درجه ۳، ۲ و ۱ در خانواده زعفران پوشال قرار می گیرد.

ویژگی های زعفران پوشال به شرح زیر می باشند.

  1. در آخر کلاله سفیدی دیده می شود.
  2. فر خورده و در هم تنیده است.
  3. تکه هایی به هم چسبنده ندارد و رشته های کلافی مانند دارد.
  4. قدرت رنگ دهی زعفران ۱۷۰ تا ۲۵۰ می باشد.

 

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

زعفران دخترپیچ

زعفران دسته یا همان دختر پیچ اصلی ترین و پایه ترین نوع زعفران می باشد که از کنار هم چیده شدن و خشک شدن تمام یک رشته زعفران که شامل کلاله و خامه می شود به دست می آید. بخش خامه به طور رایج ۳ تا ۵ میلیمتر و میزان کلاله نیز با توجه به کیفیت زعفران بلندتر یا کوتاه تر می شود. قدرت دهی زعفران دخترپیچ بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ واحد می باشد.

 

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

زعفران سفید یا ریشه ارزان ترین زعفران

پس از شناسایی انواع زعفران و تفاوت آنها آخرین نوع زعفران را معرفی می کنیم. زعفران ریشه از بخش اصلی زعفران می باشد که در قسمت انتهایی قرار دارد سفید رنگ است. این نوع زعفران تمامی خواص زعفران را دارا می باشد اما قدرت رنگ دهی کلاله را ندارد. زعفران سفید امروزه پایین ترین قیمت را در بازار ایران دارد بنابراین گزینه مناسبی برای خوراکی و همچنین به منظور بهره وری از خواص درمانی آن است.

 

آشنایی با انواع زعفران ، مهرایین بهترین برند زعفران ایران

کاربرد انواع زعفران

انواع مختلف زعفران در مصارف غذایی، صنعتی و آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور سنتی بیشترین استفاده زعفران در شربت و برنج زعفرانی می باشد. به دلیل خواص بی نظیر زعفران از روغن یا عصاره طبیعی زعفران و یا زعفران خشک شده برای تولید محصولات زیبایی و محافظت از پوست استفاده می شود.

از کاربردهای گسترده صنعتی زعفران می توان به صنایع عطر سازی، صنایع رنگ سازی و مرمت و همچنین نگهداری آثار هنری اشاره نمود. در حال حاضر از این  ماده در صنعت نساجی مخصوصاً برای پارچه های ابریشمی به فراوانی استفاده می شود. همچنین برای رنگ آمیزی پودهای قالی نیز کاربرد زیادی دارد.

سخن آخر

پس از آشنایی با انواع زعفران و تفاوت آنها شما می توانید با توجه به نیاز خود زعفران را خریداری کنید. همچنین آگاهی از این مسئله موجب می‌شود تا با قیمت مناسب هر نوع زعفران را انتخاب کرده و بسته به مقدار و نوع مصرف آن را به کار بگیرید.

 

 

 

امتیاز شما به این صفحه :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.